English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
النَّزعة العقليَّة والنصيَّة في الكلام الإسلاميّ دراسة مقارنة بين الشيخ الطوسيّ وابن إدريس الحِلِّيّ
Rationalism and Textual Tendency in Islamic speech A comparative Study between Sheikh Tusi and Ibn Idris Al-Hilli
تناقش فكرة البحث مسألَـتَين رئيستَين، وهما الفهم الدقيق للنزعة العقليَّة والاتِّجاه النصِّيّ، ومقارنة مكانتهما بين الشيخ الطوسيّ وابن إدريس الحِلِّيّ.
أوضحنا في مطلع البحث مفهوم العقل في اللغة والاصطلاح، ومعنى العقل في بعض اللغات، ثمَّ بيان معنى العقل النظريّ والعلميّ، وربط تلك المعاني بالنزعة العقليَّة والنصِّيَّة في علم الكلام، كما تطرَّق البحث إلى بيان دور العقل في فهم المعارف الدينيَّة، وتأويل النصوص الدينيَّة وتفسيرها، وآراء الأعلام في ذلك.
وتناول الباحث الاتِّجاهات النصِّيَّة لعلماء مدينة قم وبغداد، لكلٍّ من الشيعة
والسنَّة.
وأشرنا في خاتمة البحث إلى أنَّ علماء الكلام قد أفادوا من مناهج متعدِّدة لإثبات العقائد والمقولات الدينيَّة، وتبيَّن لنا أنَّ الشيخ الطوسيّ كان يمثِّل الاتِّجاه النصِّيّ، بينما ابن ادريس يمثِّل النزعة العقليَّة.
The idea of the research discusses two main issues: the accurate understanding of mental tendency and the textual direction and comparison of their position between Sheikh Tusi and Ibn Idris Al-Hilli.
We explained at the beginning of the research the concept of the mind in language and convention, and the meaning of mind in some languages, then clarify the meaning of the theoretical and scientific mind, and link those meanings with mental and textual tendency in theology, as the research also touched on explaining the role of the mind in understanding religious knowledge, and the interpretation and interpretation of religious texts, And media opinions on that.
The researcher examined the textual directions of the scholars of the city of Qom and Baghdad for both Shiites and Sunnis.
We indicated in the conclusion of the research that the scholars have benefited from various approaches to prove and clarify religious beliefs and sayings, and we found that Sheikh Tusi was representing the textual direction while Ibn Idris represented mental tendency.