English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
آيات العقائد في منتخب ابن إدريس الإمامة أنموذجًا
The Doctrinal Verses in Ibn Idris's Book (Al-Muntakhab) Imama as A Sample
ابن إدريس (ت 598هـ)، الذي يمثِّل الجانب المعارض لآراء الطوسيّ، وهو أوَّل من خالف أقوال الشيخ الطوسيّ (ت 460هـ)، ولكنَّه في الوقت نفسه كان معترفًا بعظم شأنه واستحكام تآليفه، معجبًا بها، وخاصَّة في كتابه (التبيان)، وقد بلغ من إعجابه به أن لخَّصه وسمَّاه (مختصر التبيان).
على أنَّ العمل في هذه البحث اقتصر على انتخاب ما انتخبه ابن إدريس من الآيات التي تخصُّ الإمامة، وكانت خطَّة البحث أن يقسم حسب الآيات القرآنيَّة، التي تثبت الإمامة، فتقصَّيت أغلبها عند المفسِّرين وعلماء الشيعة الإماميَّة، والآيات كثيرة على طول القرآن لمن أراد البحث، ولكن أخذت الأشهر في إثبات الإمامة، ثمَّ جمعت النصوص المنتخبة عند ابن إدريس في كتابه المنتخب، تحقيق وتقديم السيِّد محمَّد مهدي الموسويّ الخرسانّ، ط1، سنة 1429هـ/2008م، نشر العتبة العلويَّة المقدَّسة، ولم يقتصر البحث في المنتخب، فقد استعنت بكتاب إكمال النقصان للمحقِّق نفسه، ويبدو أنَّ ابن إدريس كان معجبًا بكتاب التبيان إلى حدٍّ كبيرٍ، ممَّا جعله منشدًّا إليه؛ لذلك أقدم على اختصاره، والدليل على ذلك أنِّي لم أقف فيه على أيِّ مناقشةٍ أو إيرادٍ أو إشكالٍ على ما فيه، ولم يعترض عليه في شيء، ومن ثمَّ كان عملي متابعة نصوص ابن إدريس، من حيث نقلِها مباشرةً أو بانتخابها أم اجتزائها؟ ومن ثمَّ ناقشت النصوص التي أخذها ابن إدريس من النصوص القرآنيَّة، وهل إنَّها تناولت الإمامة عند الطوسيّ وعلى دربه تكلم ابن إدريس عن الإمامة؟ وهل ناقش ابن إدريس هذه النصوص بالنقد والتحليل أم انه نقلها نقلًا مباشرًا أم مجتزأً مخلًّا؟ كما أنَّي بعد التقصِّي وجدت أنَّ ابن إدريس لم يجمع كلَّ الآيات التي تخصُّ الإمامة التي أردتها والتي جمعها المفسِّرون والعلماء في إثبات الإمامة، فناقشتها معقِّبًا للفائدة، بالملاحظ أنِّي ناقشت كلَّ الآيات التي تناولها ابن إدريس والطوسيّ، والتي لم ينتخبها ابن إدريس، وكذلك الآيات التي لم يعتمدها الطوسيّ في مؤلَّفه، ثمَّ أنهيت البحث بالخاتمة لأهمِّ النتائج، ثمَّ المصادر المعتمدة.
Ibn Idris (D. 598 AH), who represents the opposing side of Tusi's views and is the first to violate the sayings of Sheikh Tusi
(D. 460 AH), but at the same time he was recognized for his greatness and his authorship continued to be admired by it, especially in his book (Al-Tabyan), and he admired that he summed it up He called it (Mukhtaser Al-Tabyan).
However, the work in this research was limited to the election of the verses that Ibn Idris elected regarding Al- Imama and the research plan was to divide according to the Qur’anic verses that prove Al- Imama. I investigated most of them among the commentators and Shi'a scholars in front and there are many verses along the Qur’an for those who wanted to search but took the famous in proving Al- Imama, then collected the texts elected by Ibn Idris in his book The Elected Realization and Presentation of Al-Said Muhammad Mahdi al-Musawy al-Khursan, 1st Ed., printed 1429 AH/2008 AD, published Imam Ali Holy Shrine.
The search was not limited to this book, as I used another book to complete the decrease for the investigator himself. It seems that Ibn Idris was greatly impressed with the book of explanation, Which made him seek him, so I am short for his abbreviation, and the evidence for this is that I did not find in it any discussion, revenue or confusion about what is in it, and he did not object to it in anything, And then my work was to follow up on the texts of Ibn Idris, as did he transmit it directly or by electing him, or did he break it, and then I discussed the texts that Ibn Idris took from the Qur’anic texts, and whether they dealt with Al- Imama at Tusi and on his path, Ibn Idris spoke about Al- Imama, Did Ibn Idris discuss these texts with criticism and analysis, or did he transmit them directly or partially, and did Tusi want them to prove or address them as an interpreter.
Also, after the investigation, I found that Ibn Idris did not collect all the verses that pertain to Al-Imama that I wanted, and that the commentators and scholars gathered in proving
Al- Imama, so I discussed it as a commentary of benefit. Notably, I discussed all the verses that Ibn Idris and Al-Tusi dealt with and which Ibn Idris did not elect and which Tusi did not approve, then I finished the research with the conclusion of the most important results and then the approved sources.