English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
جهود ابن البطريق في كتابه العمدة دراسة في المنهج والموارد
Ibn Al-Batriq’s Efforts in his Book (Al-Umda) Study of Curriculum and Resources
ينتمي ابن البطريق (523-600هـ/1129-1204م) إلى أسرة حِلِّيَّة مشهورة، موصوفة بالعلم الغزير والفكر الواسع، ويعدُّ ممَّن انتهج المنهج الموسوعيّ في التأليف، من خلال إحاطتـه لتفسير وتوضيح المعضلات في الحديث، وغير ذلك، ولم يحتكر ذلك على رأيه فقط، وإنَّما كان يسعى لشموليَّة استطلاع الآراء، ومناقشة أسانيد الروايات، وعدم اعتمادها دون وجود أدلَّة علميَّة، واستخدم موارد عديدة، منها القرآن الكريم، والحديث النبويّ، والشعر، والمصادر السنيَّة (الصِّحاح)، وقد راعى التسلسل الزمنيّ، وكذلك الأسلوب المميَّز في العرض؛ لما يحتويه من دقَّة عالية وعناية فائقة.
الكلمات المفتاحيَّة: ابن البطريق، القرآن، المناقب، المنهج، موارد.
Ibn Al-Batriq (523-600 AH/1129-1204 AD) was one of the famous Hillian families, with abundant knowledge and broad thought. He was considered one of those who followed the broad approach through his knowledge of interpreting and clarifying dilemmas in hadith and other things. He did not monopolize this only on his opinion, but he sought to comprehensively explore opinions and discuss the chains of narrations, and not to rely on them without scientific evidence. He used many resources, including the Holy Qur’an, the Prophet’s Hadith, poetry, and Sunni sources (Al-Sihah). He took into account the chronological sequence, as well as the distinct style of presentation due to its high accuracy and extreme care.
Keywords: Ibn al-Batriq, holy Qur’an, virtues, curriculum, resources
ابن البطريق، القرآن، المناقب، المنهج، موارد