English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
تحوُّلات المكان في قصص الطفِّ الملهوف على قتلى الطفوف اختيارًا (دراسة ثقافيَّة)
Transformations of the Place in the Stories of Al-Tuff, (Al-Malhouf Ala Qatla Al-Tafuf) As A Sample (Cultural Study)
لقد أفرزت الثقافة العربيَّة إبَّان الحكم العبَّاسيّ أصنافًا نثريَّة تمثِّل ذروة الإبداع الفنِّيّ في تلك الحقبة الزمنيَّة، فقدَّمت لنا ألوانًا من القصص الذي جمع الواقع والخيال، بل وصل أبعد من ذلك، إذ نجد بعض القصص تتَّصل مباشرةً بعالم الفانتازيا، الأمر الذي يكشف لنا خِصب القريحة العربيَّة من أمثال (كليلة ودمنة، ورسالة الغفران)، وكان من ضمن هذه الألوان القصصيَّة نوع يعتمد على القصص التاريخيّ، فيرسم لنا الراوي واقعةً تاريخيَّةً، لكن ليس بأسلوب السَّرد التاريخيّ، بل يقدِّم التاريخ بأسلوب القصَّة، وهذا يقتضي منه أن يحذف السَّند ولا يعبِّر عنه، أو يعبِّر عنه بقوله: (قال الراوي)؛ وذلك لأنَّه يدرك في قرارة نفسه أنَّه يقترب من نظام القصص أكثر من نظام السيرة أو التاريخ.
ويتجسَّد هذا الأسلوب في كثير من المؤلَّفات التي شاعت في العصر العبَّاسيّ، ومنها كتاب (الملهوف على قتلى الطفوف) لابن طاووس الحِلِّيّ (ت664هـ)، إذ قدَّم حادثة استشهاد الإمام الحسين بصورة قصصيَّة تتناسب مع تلك المرحلة الأدبيَّة، فجاء بحثنا ليدرس تحوُّلات المكان وتقلُّباته في هذا الكتاب، تحت عنوان (تحوُّلات المكان في قصص الطفِّ، الملهوف على قتلى الطفوف أنموذجًا).
The Arab culture during the Abbasid rule produced prose genres that represented the peak of artistic creativity in that time. It provided us with different types of stories that combined reality and imagination, and even reached far beyond that, as we find some stories directly related to the world of fantasy, which reveals to us the fertility of the Arab spirit, such as (Kalila and Dimna, and risalat alghafran) Among these narrative colors was a type that relies on historical stories, so the narrator depicts a historical fact for us, but not in the style of historical narration, but rather presents history in the style of the story, and this requires him to delete the bond and not express it or express it by saying: (The narrator said); This is because he realizes in his heart that he is closer to the system of stories than to the system of biography or history.
This method is embodied in many of the books that were popular in the Abbasid era, including the book (Al-Malhouf ala qatla Al-Tafuf) by Ibn Tawus Al-Hilli (664 AH), where he presented the incident of the martyrdom of Imam Hussein (peace be upon him) in an anecdotal form that fits with that literary stage, so our research came to study the transformations of the place And its fluctuations in this book under the title: (Transformations of the place in the stories of Al-Tuff, (Al-Malhouf ala qatla Al-Tafuf) as a sample).