English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
تقنيَّة تكرار الصوت في قصيدة ابن العرندس الحِلِّيّ (أضحى يميس كغصنِ بانٍ في حلى)
The Technique of Repetition of the Sound in the Poem of Ibn Al-Arandas Al-Hilli (Adh'haa Yamis Ke-ghosn Ban Fi Hely)
اهتمَّ البحث بدراسة تقنيات الإيقاع الناجم بوساطة تكرار الأصوات، ودراسة كلُّ ما من شأنه أن يُحدِث نغمًا في الأذن، وأثرًا في النفس، أو يلفت إليه الفكر، كتكرار الصوت والتجنيس بعدِّهما أهم العناصر الصائتة التي كان لها وجود مميَّز في قصيدة ابن العرندس الحِلِّيّ (أضحـــى يميـــس كغـــصن بان في حلى)، والتي تمثِّل الإفادة الواضحة لابن العرندس من جرس الألفاظ وتناغم العبارات، ما يدلُّ على مهارته في نسج الكلمات وترتيبها وتنسيقها، بحيث يصبح البيت الشعريّ أو الجملة من الكلام أشبه بفاصلة موسيقيَّة متعدِّدة النَّغم، مختلفة الألوان، يستمتع بها من له دراية بهذا الفن، ويرى فيها دليل المهارة والقدرة الفنيَّة، ليفتح لنا هذا البحث بابًا من أبواب دراسة هذا الشاعر الذي أشاد بشعره كثير من النقَّاد، ودرسه كثير من الباحثين.
The research was interested in studying the techniques of rhythm caused by the repetition of sounds and the study of everything that would cause a melody in the ear, and an impact on the soul, or draws to thought, such as the repetition of the sound and naturalization as the most important vocal elements that had a distinct presence in the poem of Ibn Al-Arandas Al-Hilli (adh'haa yamis keghasn ban fi hely) which represents the clear benefit of Ibn Al-Arandas from the timbre of words and the harmony of phrases, which indicates his skill in weaving, arranging and coordinating words. So that the poetic line or sentence of speech becomes more like a multi-tone musical comma, of different colors, enjoyed by those who are familiar with this art, and see in it evidence of skill and artistic ability, so that this research opens for us a section of the study of this poet, who praised his poetry by many critics and studied it a lot. from researchers.