موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم | |
البريد | |
الرسالة | ارسال |
The Effect of Trade Openness of the Iraqi Government with Other Countries on the Commercial Movement in Basra Seaport (1958- 1963)
أثرُ انفتاحِ الحكومةِ العراقيَّةِ تجاريَّاً معَ دولِ العالمِ على الحركةِ التِّجاريَّة في ميناءِ البصرةِ
م.م. عقيل عبد الكريم مطر الكعبيّ
أ. د. ياسين طه ياسين الهارون
جامعة البصرة/كلِّيَّة الآداب/قسم التَّاريخ
By
Dr. Yassin T. Yassin Al-Haroun, Professor
Aqeel A.K. Mattar Al-Ka'by, Assistant Lecturer
Department of History, College of Arts,
University of Basra, Iraq
Abstract
The present study aims at investigating trade openness policy of the Iraqi government following the 14th of July Revolution, 1958, and the inclinations shown in dealing with various countries regardless of their political orientations. Special attention has been paid to the impact of such openness on the commercial activities of Basra Seaport. The study highlights also the lucid attention paid by the Iraqi government to develop the Port through increasing the number quays, promoting their capacities, the increasing quantities of imported goods, and enhancing its role in the national economy. This arises from the importance of Basra Seaport which plays a leading role in the commercial and industrial sectors.
ملخَّصُ البحث
يهدف البحثُ الحالي إلى دراسة سياسة الانفتاح التِّجاريّ للحكومة العراقيَّة بعد قيام ثورة (14تمّوز1958)، وتوجّهها توجُّهاً جديداً من خلال التعامل مع جميع دول العالم، معَ غضِّ النظر عن سياسة الدُّول، وأثر هذا الانفتاح على ميناء البصرة في تفعيل وتنشيط حركة التِّجارة الخارجيَّة، وبزيادة تعاملات العراق التِّجاريَّة يعني زيادة الطلب على خدمات الميناء. وناقش البحث سعي الحكومة العراقيَّة عام (1958) إلى الاهتمام بالميناء وتطويره، من حيث الأرصفة وطاقاتها، وكمِّيَّة البضائع المستوردة، والسُّفن القادمة إلى الميناء، وتعزيز دوره على مستوى الاقتصاد الوطنيّ، بالتزامن مع الرَّغبة في تنمية الأنشطة الصِّناعيَّة والتِّجاريَّة؛ إذ إنّ تجارة العراق تعتمد بشكلٍ كبيرٍ على الموانئ، ومنها ميناء البصرة بحكم ما يتمتَّع به العراق من موقعٍ استيراتيجيٍّ متميِّزٍ يُطلُّ على الخليجِ العربيّ.
م.م. عقيل عبد الكريم مطر الكعبيّ
أ. د. ياسين طه ياسين الهارون
جامعة البصرة/كلِّيَّة الآداب/قسم التَّاريخ
By
Dr. Yassin T. Yassin Al-Haroun, Professor
Aqeel A.K. Mattar Al-Ka'by, Assistant Lecturer
Department of History, College of Arts,
University of Basra, Iraq
Abstract
The present study aims at investigating trade openness policy of the Iraqi government following the 14th of July Revolution, 1958, and the inclinations shown in dealing with various countries regardless of their political orientations. Special attention has been paid to the impact of such openness on the commercial activities of Basra Seaport. The study highlights also the lucid attention paid by the Iraqi government to develop the Port through increasing the number quays, promoting their capacities, the increasing quantities of imported goods, and enhancing its role in the national economy. This arises from the importance of Basra Seaport which plays a leading role in the commercial and industrial sectors.
ملخَّصُ البحث
يهدف البحثُ الحالي إلى دراسة سياسة الانفتاح التِّجاريّ للحكومة العراقيَّة بعد قيام ثورة (14تمّوز1958)، وتوجّهها توجُّهاً جديداً من خلال التعامل مع جميع دول العالم، معَ غضِّ النظر عن سياسة الدُّول، وأثر هذا الانفتاح على ميناء البصرة في تفعيل وتنشيط حركة التِّجارة الخارجيَّة، وبزيادة تعاملات العراق التِّجاريَّة يعني زيادة الطلب على خدمات الميناء. وناقش البحث سعي الحكومة العراقيَّة عام (1958) إلى الاهتمام بالميناء وتطويره، من حيث الأرصفة وطاقاتها، وكمِّيَّة البضائع المستوردة، والسُّفن القادمة إلى الميناء، وتعزيز دوره على مستوى الاقتصاد الوطنيّ، بالتزامن مع الرَّغبة في تنمية الأنشطة الصِّناعيَّة والتِّجاريَّة؛ إذ إنّ تجارة العراق تعتمد بشكلٍ كبيرٍ على الموانئ، ومنها ميناء البصرة بحكم ما يتمتَّع به العراق من موقعٍ استيراتيجيٍّ متميِّزٍ يُطلُّ على الخليجِ العربيّ.
الصور
0 صور