English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
فلسفة المعنى وقراءة النصِّ الدينيّ عند فخر المحقِّقين محمَّد بن الحسن بن يوسف الحِلِّيّ في نهاية المأمول في شرح مبادئ الأصول دراسة لسانيَّة تداوليَّة
Philosophy of Meaning and Reading the Religious Text by Fakhr Al-Muhaqiqin Muhammad bin Al-Hassan bin Yusuf Al-Hilli In his book (Nihayat al-Ma’moul fi Sharh Mabadi Al-Usul) A Pragmatic Linguistic Study
إذا تأمَّلنا النصوص المكتوبة، سواء أكانت شعريَّة أم نثريَّة، أو الخطابات باختلاف مضامينها الفكريَّة، نجدها تقوم على قواعد تحكمها طرق البناء والربط، وهذا لا يتحقَّق إلَّا بحسن التدبُّر والربط؛ وما يميِّز النصوص والخطابات الإنسانيَّة أنَّها عبارة عن نصوص رُكِّبت وبُنيَت من نصوص مختلفة، بخلاف النصِّ الدينيّ الذي هو أصل النصوص جميعًا، لِـمَا يتفرَّد به من أحكامٍ وبيانٍ لقوله تعالى: ﴿ﮔﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ﴾ (سورة هود، الآية 1)، أُحِكمت وفُصِّلت المفردة ومعناها، وما تضمَّنته من تفصيلٍ في الأحكام بين الأمر والنهي، والباطل والحقِّ، والحلال والحرام.
انطلاقًا من المعجزة الإلهيَّة في مفردات الخطاب القرآنيّ، جاء اهتمام الكثير من علماء التفسير والفقه وأصول الفقه، دون أن ننسى علماء اللغة، وكان الاهتمام ينصبُّ على محاولة فهم الأحكام الشرعيَّة الصحيحة واستنباطها من حيث المعنى، ومقصد الشارع، إذ دُوِّنت مدوَّنات عدَّة محاولةً من مؤلِّفيها البحث في معنى النصِّ الديني، وفهم سياقاته، وهذا لا يتحقَّق إلَّا بشروطٍ وأُسسٍ محدَّدة؛ للوصول إلى معنى الشارع ومقصده، ومن ثمَّ الوصول إلى استنباط حكمٍ شرعيٍّ صحيح.
وقد اخترنا مدَّونة (نهاية المأمول في شرح مبادئ الأصول)؛ لما تضمَّن من قواعد موغِلة فيما يسمَّى في الدراسات الحديثة بـ(اللسانيَّات التداوليَّة)، والتي من خلالها سنعالج قضيَّة المعنى، ومنها سنحاول بيان أهمِّ الأسس التي انتهجها صاحب المدوَّنة واستخلاصها؛ للوصول إلى استنباط أحكامٍ شرعيَّةٍ صحيحة.
من هنا يمكن طرح الإشكاليَّات الآتية:
• ما المقصود بفلسفة المعنى؟.
• ما الفرق بين النصِّ والخطاب؟.
• وما القضايا التي تعالجها قضيَّة المعنى وفقًا للدراسة التداوليَّة من خلال هذه المدونة؟.
الكلمات المفتاحيَّة: المعنى، الدراسة التداوليَّة، النصُّ الدينيّ، أصول الفقه.
If we contemplate the written texts, whether they are poetic or prose, or discourses of different intellectual contents, we find that they are based on rules governed by methods and linking methods, and this can only be achieved with good reflection and linking. What distinguishes human texts and discourses is that they are texts composed and built from different texts, unlike the religious text, which is the origin of all texts, due to its unique rulings and clarification of the Almighty’s words. (Alif, Lam, Ra. [This is] a Book whose verses are perfected and then presented in detail from [one who is] Wise and Acquainted) (Surat Hud, verse 1), the word and its meaning, and the details it contained in the rulings between command and prohibition, falsehood and truth, and what is permissible and what is forbidden.
Based on the divine miracle in the vocabulary of the Qur’anic discourse, the interest of many scholars of interpretation, jurisprudence, and fundamentals of jurisprudence came, without forgetting the linguists. In the meaning of the religious text, and understanding its contexts, and this can only be achieved under specific conditions and foundations. To reach the meaning and purpose of the legislator, and then to reach a correct legal ruling.
We have chosen the book (Nihayat al-Ma’moul fi Sharh Mabadi Al-Usul); Because it contains deep rules in what is called in modern studies (pragmatic linguistics), through which we will address the issue of meaning, and from them we will try to explain and extract the most important foundations adopted by the author of the blog; To reach the deduction of valid legal rulings.
Hence, the following problems can be raised:
• What is meant by the philosophy of meaning?
• What is the difference between text and discourse?
• What are the issues addressed by the issue of meaning according to the pragmatic study through this blog?
Keywords: meaning, pragmatic study, religious text, fundamentals of jurisprudence.