English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
إمامة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (ع) في كتاب تحصيل النجاة في أصول الدين لفخر المحقِّقين (ت771هـ) دراسة في بلاغة الإقناع
Imamate of Commander of the Faithful, Ali bin Abi Talib (PBUH) in the book “Tahsil Al-Najat fi Usul Al-Din” by Fakhr
الحمدُ لله الذي منَّ علينا بنبيِّه الصادق الأمين محمَّد، وأهل بيته الطاهرين، والصلاة والسلام على أفضل خلقه وأشرف بريَّته، أئمَّة الهدى وسُفن النجاة آل البيت المنتجَبين، وبعد:
تعدُّ بلاغة الإقناع منطلق البلاغة العربيَّة، وسمتها الناجعة، إذ انبثقت من الفلسفة والجدل اليونانيّ، ومنحت القول سلطة وقدسيَّة، كما أنَّها مصدر انبعاث البلاغة الحديثة بعد عصور طويلة انحصر فيها اهتمام البلاغة في الصورة والحِلْية والمحسِّنات الأسلوبيَّة، حتَّى غدت بلاغة (مُختزَلة) بحسب قول جيرار جنيت، أو (ميِّتة) بحسب قول رولان بارت.
وبين المولد القديم والانبعاث الحديث، تبرز حركة عربيَّة إسلاميَّة شكَّلت فيها بلاغة الإقناع تجسيدًا لأجواء النضج العقليّ والصراع العقديّ، والتي اعتمدت على علم إجناسيّ تطبيقي هو: علم الكلام.
يفرض خطاب علم الكلام، بوصفه جنسًا حجاجيًّا، أسلوبًا للتفاعل والتناظر بين مختلف الفئات والأفراد، بما يشكِّل ثقافة الحوار البديل الإنسانيّ عن العنف والتطرُّف، ذلك أنَّ بلاغة الإقناع تمثِّل الجواب المعرفيّ عن الاختلاف، ونبذ صيحات الفُرقة والاقصاء. فكان ما تقدَّم سببًا لنا لاختيار اشتغالٍ تطبيقيٍّ في كتابٍ كلاميٍّ، هو (تحصيل النجاة في أصول الدين)، لفقيه من فقهاء الإماميَّة، يُشار له بعلوِّ الهمَّة والنشاط في العلوم العقليَّة والنقليَّة، وهو: فخر المحقِّقين محمَّد بن الحسن بن المطهَّر الحِلِّيّ (ت771هـ) في قضيَّة عقديَّة محوريَّة في الثقافة العربيَّة الإسلاميَّة التي تمثِّل الأصل الرابع من أصول الدين التي ذكرها في كتابه، ألَا وهي: الإمامة.
ونحن في هذا البحث اقتصرنا على الإمام عليّ وإمامته، وفي ضوء ذلك كان للبحث أن يُوسَم بـ(إمامة أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب في كتاب تحصيل النجاة في أصول الدين لفخر المحقِّقين (ت771هـ) دراسة في بلاغة الإقناع)، وقُسِّم البحث على مقدِّمة ومحوَرَين، الأوَّل: الإطار النظريّ الذي قُسِّم على ثلاث فقرات، الأولى: ترجمة المؤلِّف، الثانية: علم الكلام، الثالثة: كتاب تحصيل النجاة في أصول الدين، ثمَّ المحور الثاني: الإطار التطبيقي، وفيه كانت الخطوات الإجرائيَّة للبحث، ممثَّلة ببيان بلاغة الإقناع، من خلال الأدلَّة والبراهين غير الصناعية التي تجسَّدت في عدَّة فقرات، الأولى: القرآن الكريم، الثانية: الحديث النبويّ الشريف المتَّفق عليه من الطَّرَفَين، الثالثة: أسباب النزول، الرابعة: الأدلَّة العقليَّة، الخامسة: الشواهد والوقائع التاريخيَّة، وخُتِم البحث بخاتمة عَرَضت أهمَّ النتائج التي توصَّل إليها، ثمَّ ثبت المصادر والمراجع.
Abstract
Praise be to Allah who bestowed upon us his honest and trustworthy Prophet Muhammad (PBUH) and his pure household (peace be upon them), and prayers and peace be upon the best of his creation and the most honorable of his creation, the chosen imams of guidance and the arks of salvation, Ahl al-Bayt (peace be upon them), and after:
The rhetoric of persuasion is the starting point of Arabic rhetoric and its effective feature, as it emanated from Greek philosophy and controversy And it granted the saying authority and sanctity, and it is also the source of the rebirth of modern rhetoric after long ages in which the interest of rhetoric was confined to the image, ornament and stylistic improvements until it became a “reductive” rhetoric according to Gerard Genet or “dead” according to Roland Barthes.
Between the ancient birth and the modern revival, an Arab Islamic movement emerges, in which the rhetoric of persuasion formed an embodiment of the atmosphere of mental maturity and doctrinal conflict, which relied on an applied ethnoscience: the science of speech.
The discourse of theology as a genre of argumentation imposes a method of interaction and debate between different groups and individuals, which constitutes a culture of human alternative dialogue to violence and extremism, because the rhetoric of persuasion represents the epistemological answer to difference and the rejection of the cries of division and exclusion. The foregoing was a reason for us to choose an applied work in the book (Tahseel Al -Najat fi Usul Al-Din) for a jurist from the Imamiyyah, who is referred to as having high zeal and activity in the rational and literal sciences, and he is: Fakhr Al-Muhaqiqin Muhammad ibn Al-Hasan ibn Al-Mutahhar Al-Hilli (d. 771 A.H).
In a pivotal doctrinal issue in the Arab-Islamic culture, which represents the fourth principle of the fundamentals of religion that he mentioned in his book, namely: the Imamate.
In this research, we were confined to Imam Ali (peace be upon him), and his Imamate, and in light of that, the research titeled (Imamate of Commander of the Faithful, Ali bin Abi Talib, peace be upon him, in the book “Tahsil al-Najat fi Usul al-Din” by Fakhr Al-Muhaqiqin (d. 771 A.H), a study in rhetoric of persuasion).
The research was divided into an introduction and two axes. The first: The theoretical framework, which was divided into three paragraphsThe first: the author’s translation, the second theology, the third: The Book of Tahsil al-Najat fi Usul al-Din, Then the second axis: the applied framework: in which the procedural steps of the research were represented by the statement of eloquence of persuasion through non-artificial evidence and proofs that were embodied in several paragraphs, the first: the Holy Qur’an, the second: the honorable hadith of the Prophet agreed upon by both parties, the third: the reasons for revelation, the fourth: Mental Evidence, Fifth: Evidence and Historical Facts. The research was concluded with a conclusion that presented the most important findings, and then established the sources and references.