English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
الاستدلالُ القُرْآنِيُّ في كِتَابِ تَحْصِيْلِ النَّجَاةِ في أُصُوْلِ الدِّيْنِ لفَخْرِ المُحَقِّقِينَ (ت 771هـ)
The Qur’anic Reasoning in the Book of Tahseel Al-Najat fi Usul Al-Din by Fakhr Al-Muhaqiqin (D. 771 A.H)
سنتناوش في هاته المباحثة الاستدلال القرآنيّ عند عَلمٍ من أعلام الإماميَّة عامَّة، ومن أعلامِ مدينة الحِلَّة خاصَّة، هو الشيخ فخر المحقِّقين محمَّد بن الحسن بن يوسف ابن المُطَّهرِ الحِلِّيِّ.
لا جرَمَ أنَّ فخر المحقِّقين قد أفاد من النصِّ القرآنيّ أيَّما فائدة في استدلالاته عن أصول الدين، إذ القرآن الكريم كتاب الله، وقد خالط لحمه ودمه، إذ ندَّ في استدلالاته في شرحه وتبيانه لأصول الدين في ضوء كتابه (تَحْصِيْلُ النَّجَاةِ فِيْ أُصُوْلِ الدِّينِ)، وقد تجلَّى ذلك من نحو: التوحيد، والعدل، والنبوَّة، والإمامة،
والمعاد.
وبدا لنا في ضوء ما وقفنا عليه من شرحه لأصول الدين، أنَّ البحث يجدر به أنْ يكون في تمهيدٍ بعنوان (فخر المُحقِّقين) مؤشِّرات تعريفيَّة، والاستدلال لغةً واصطلاحًا، وثلاثة مباحث، الأوَّل: أنساق الاستدلال القرآنيّ، في ظلِّ الاستدلال بجزء من الآية، والثاني: أنساق الاستدلال القرآنيّ، في ضوء الاستدلال بآية كاملة، والثالث وُسِمَ بـ: (أنساق الاستدلال القرآنيّ)، في ظلِّ مقطع قرآنيّ (مجموعة من الآيات)، ثمَّ خاتمة بما توصَّل إليه البحث من نتائج، ثمَّ قائمة بأسماء مصادر البحث ومراجعه التي اعتمدناها في البحث.
والحمد لله ربِّ العالمين والصلاة والسلام على محمَّد وآله الطيِّبين الطاهرين
In this discussion, we will discuss the Qur’anic inference according to one of the prominent scholars of the Imamiyah in general, and scholars of Hilla city in particular, which is Sheikh Fakhr Al-Muhaqiqin Muhammad ibn Al-Hasan ibn Yusuf ibn Al-Mutahhar Al-Hilli.
There is no doubt that Fakhr Al-Muhaqiqin has benefited greatly from the Qur’anic text in its inferences about the fundamentals of religion, since the Holy Qur’an is the book of Allah Almighty, and it has mixed with his flesh and blood, as it is related in his inferences in his explanation and clarification of the fundamentals of religion in the light of his book (Tahseel Al-Najat fi Usul Al-Din). This was manifested in terms of: monotheism, justice, prophecy, leadership, and resurrection.
And it seemed to us, in the light of what we came across from his explanation of the fundamentals of religion, that the research should be in a preface entitled (Fakhr Al-Muhaqiqin) defining indicators, inference linguistically and idiomatically, and three topics, the first: the patterns of Quranic inference, in light of the inference of a part of the verse, and the second: the patterns of Qur’anic inference, in the light of inference with a complete verse, and the third: entitled “the patterns of Qur’anic inference”, in light of a Qur’anic passage (a group of verses).ended with a conclusion and results of the research, then a list of references that we adopted in the research.
Praise be to Allah, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon Muhammad and his good and pure family.