English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
عللُ الجهادِ وحِكمته عند العلَّامة الحِلِّيّ دراسةٌ في أصلِ التشريع والمصالح والمفاسد
Reasons of Jihad and its Purposes According to Al-Allamah Al-Hilli A Study in the Origin of Legislation, Interests and Corruptions
إنَّ من أعظم الأحكام الشرعيَّة هي تلك التي تتعلَّق بحفظ الضروريَّات الخمس، والتي يتوقَّف عليها حفظ النفس والبلاد والعباد والأموال، وقد شرَّع الله تعالى الجهاد كحافظٍ لهذه الكليَّات، ولا مناص عادةً من التنصُّل عن هذا الحكم الشرعيّ العظيم، والذي يتحقَّق من خلاله صلاح الدين والدنيا. لكنَّ هذا الحكم الشرعيّ العظيم المتمثِّل بالجهاد في سبيل الله يرافقه البذل في الأنفس والأموال والتضحيات الجِسام؛ لذا يتطلَّب هذا التشريع التهيئة له نفسيًّا وماديًّا، كما يتطلَّب بيان علَّته وتوضيحها، والحكمة منه، ودوره في دفع المفاسد وجلب المصالح، فكان النصُّ الدينيّ، المتمثِّل بالقرآن الكريم وقول المعصوم، متلازمًا على الأغلب بتوضيح العلَّة من الحكم، ومدى تحقُّق المصلحة، وقبلها مدى الفائدة والحكمة من دفع المفسدة.
وقد تناول البحث علَّة الجهاد وحكمته، ومكانه الهامّ جدًّا في موضوع المصالح والمفاسد عند العلَّامة الحِلِّيّ، والذي يعدُّ من أهمِّ فقهاء الإماميَّة من حيث الآراء الفقهيَّة والتوسُّع في المواضيع، والذين تناولوا موضوع الجهاد بالتفصيل، وقد يكون أبرز فقيهٍ إماميٍّ ألمح بشكلٍ جليٍّ إلى العلَّة في الحكم الشرعيّ، ومدى ارتباطه العقليّ بالمصالح والمفاسد، ومدى دور الجهاد تحديدًا في الحفاظ على الضروريَّات الخمس، والتي عُرفت في الوسط السنِّيّ بـ(المقاصد)، ممَّا يعزِّز مقولة: إنَّ الفقه الإماميّ فقهٌ متقدِّمٌ وناضجٌ من حيث التأسيس والتكوين والربط بالأدلَّة والحكمة من التشريع، تبعًا للمقولة العقديَّة التي انفرد بها الإماميَّة بكون الحسن والقبح عقليّ لا شرعيّ.
One of the greatest jurisprudential rulings are those that relate to the preservation of the five necessities, upon which the preservation of the soul, the country, the people, and the money depends. God Almighty has legalized jihad as a guardian of these matters, and it is usually inevitable to disavow this great legal ruling, through which the righteousness of religion and the world are achieved. However, this great jurisprudential ruling represented by jihad for the sake of God is accompanied by expense of souls, money, and massive sacrifices. Therefore, this legislation requires a preparation for it psychologically and financially, as well as an explanation and clarification of its reason and wisdom of it, and its role in warding off evil and bringing interests. The religious text represented by the Holy Qur’an and the saying of the infallible was most likely linked to clarifying the reason for the ruling, the extent to which the benefit was achieved, and before it the extent of the benefit and wisdom of eliminating corruption.
The research studied the cause and wisdom of jihad, and its very important place in the topic of interests and corruption of Allama Al-Hili, who is considered one of the most important Imami jurists in terms of jurisprudential opinions and expansion of topics, and who dealt with the topic of jihad in detail, and may be the most prominent Imami jurist who clearly alluded to the reason for the legal ruling And the extent of his mental association with interests and evils, And the extent of the role of jihad in particular in preserving the five necessities, which were known in the Sunni community as (Al- Maqasid), which reinforces the statement that Imami jurisprudence is an advanced and mature jurisprudence in terms of foundation, formation, and linking to evidence and the wisdom of legislation according to the doctrinal saying that the Imamate was unique to the fact that the good and ugliness was rational.