English
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
البصرةُ في رحلاتِ تيخيرا وديللافاليه والأب فيليب الكرمليّ
أ.د.حسين علي عبيد المصطفى

جامعة البصرة/كلّيّة التربية للعلوم الإنسانيّة/قسم التاريخ

<p style="direction: ltr;">Prof.Dr.Hussain Ali Obaid Al Mostafah

<p style="direction: ltr;">History Department/College of Education for Human Sciences/University of Basrah







ملخّص البحث

تناول البحث ثلاث رحلات، الرحلة الأولى للبرتغاليّّ (بيدرو تيخيرا) الذي زار البصرة سنة (1604م)، ووصف شطّ العرب، والسرّاجي، ونهر العشّار، وأُعجب بكرم البصريّين، ووصف البصرة وحيواناتها وطيورها، وذكر بعض مظاهر التجارة فيها، وأوضح طبيعة أرض البصرة الزراعيّة الخصبة، ولم يبيّن لنا عادات السكّان وتقاليدهم.

والثانية للإيطالي (ديللافاليه)، الذي وصل البصرة سنة (1625م)، فوصف طبيعة البصرة وشطّ العرب، ولم يكن وصفه لهما دقيقاً، وقدْ لاحظ ظاهرة المدّ والجزر في أنهر البصرة، وذكر سور البصرة وأسواقها، ووصف السكّان وطوائفهم، وتكلّم باختصار عن الصّابئة والنصارى، مركِّزاً على افتتاح كنيسة الآباء الكرمليّين، وذكر لأوّل مرّة مسجد مقام علي (عليه السّلام) في العشّار، ووثّق لنا هجوم الفرس الفاشل على البصرة في هذه السّنة، وعلاقة والي البصرة مع شاه إيران والعثمانيّين.

والثالثة للأب (فيليب الكرملي) سنة (1630م)، وصف فيها كرم البصريّينَ وصفاً بديعاً، ونشاط دير الآباء الكرمليّين، وطبيعة الإنتاج الزراعيّ في البصرة، من حبوب وتمور وفواكه مختلفة، وذكر الصّابئة مصحِّحاً القول السائد بأنّهم نصارى، وذكر أنّهم ليسوا كذلك.

<p style="direction: ltr;">Abstract

<p style="direction: ltr;">The research explores three travels. The first one was the travel paper of (the Portuguese Pedro Teixeira) who visited Basrah in 1604. He described Shatt-alArab, alSarraji and the Ashar River. He was impressed by the generosity of the citizens in Basrah . He also described Basra city and its animals and birds .He didn&rsquo;t show us the traditions and habits of the Basrah population; rather, he mentioned some aspects of trade in the city and highlighted the fertile agricultural nature of Basrah. The Italian Della Vale reached Basrah in 1625. He described the nature of Basrah and Shatt-alArab, but his description was not accurate. He noticed the phenomenon of the tide and ebb in Basrah rivers. He mentioned the wall and markets in the city. He describes the population and their communities and hinted briefly at the Sabians and the Christians and focused on setting up the Fathers Carmelites Church ،and he referred for the first time to the Mosque of Imam Ali (in Ashar). He documented the failed Persian attack on Basrah in this year, and the relationship between the Governor of Basrah and the Shah of Iran and the Ottomans. The third trip was made by the Father Carmel Philip in 1630, who gave a magnificent description of the generosity of Basrah citizens, the activity of the Monastry of Carmilian fathers and the agricultural production in Basrah. He also mentioned the Sabians and corrected the then common concept that they were Christians and said they were not.