Location
Contact
| Name | |
| Message | Send |
من أصول التَّفسير بين ابن إدريس الحِلِّيّ والسيِّد ابن طاووس: دراسة تحليليَّة (منتخب التِّبيان وسعد السعود) أنموذجًا
Principles of Interpretation Between Ibn Idris Al-Hilli and Sayyid Ibn Tawus: An Analytical Study Using (Muntakhab Al-Tibyan and Sa’d Al-Su’ud) As a Sample
تطوَّرت المناهج التفسيريَّة تبعًا لتطوُّر أصول التفسير؛ لأهميَّة التفسير، ونتيجةً للحاجة العلميَّة لفهم القرآن الكريم، ومواكبة العصر، يحاول العلماء إيجاد قراءات جديدة للنصِّ القرآني، فيسعى المفسِّر لاكتشاف أصول تفسيريَّة جديدة تكون ضابطة في تجديد مداليل ألفاظ القرآن الكريم، وبيان معنى النصِّ، وقد أجمعوا على أنَّ الأدلَّة الأربعة هي المصدر الأساس لفهم القرآن الكريم، وهي (القرآن، والسنَّة المطهَّرة، والإجماع، والعقل).
وقد تطوَّر البحث التفسيريّ لاكتشاف أصول تفسيريَّة قد يكون بعضها خارج نطاق الأربعة، وقد تكون فرعيَّة عنها، ترجع اليها، ومن هنا يمكن القول إنَّ الأصول التفسيريَّة هي أصول أصليَّة تمثِّل الأساس والكليَّات التفسيريَّة، والأصول الفرعيَّة التي مرجعها للكليَّات التفسيريَّة.
وأنَّ الأصول قسِّمت إلى أصول تفسير قطعيَّة وظنيَّة معتبرة، كما يظهر من المباحث التفسيريَّة عند العلماء.
وكان لعلماء الحِلَّة في القرنَين السادس والسابع الأثر البالغ في تطوُّر المدرسة القرآنيَّة التفسيريَّة، كما يظهر من أثر ابن إدريس الحِلِّيّ (ت589هـ) في كتابه (منتخب التبيان) للشيخ الطوسيّ، والسيِّد عليّ ابن طاووس (ت664هـ) في كتابه (سعد
السعود).
وقد حاول الباحث تسليط الضوء على أهمِّ الأصول التفسيريَّة في المدرسة الحِلِّيَّة عند هَذَين العلَمَين الكبيرَين
وهذا البحث محاولة لبيان أثر المدرسة الحِلِّيَّة لبيان أصول التفسير فيها، كالظواهر القرآنيَّة، والسنَّة المطهَّرة المفسِّـرة، وأثر الأجماع، وحجيَّة قول اللغويّ، وقيمة الدليل العقليّ في التفسير.
وقد تطوَّر البحث التفسيريّ لاكتشاف أصول تفسيريَّة قد يكون بعضها خارج نطاق الأربعة، وقد تكون فرعيَّة عنها، ترجع اليها، ومن هنا يمكن القول إنَّ الأصول التفسيريَّة هي أصول أصليَّة تمثِّل الأساس والكليَّات التفسيريَّة، والأصول الفرعيَّة التي مرجعها للكليَّات التفسيريَّة.
وأنَّ الأصول قسِّمت إلى أصول تفسير قطعيَّة وظنيَّة معتبرة، كما يظهر من المباحث التفسيريَّة عند العلماء.
وكان لعلماء الحِلَّة في القرنَين السادس والسابع الأثر البالغ في تطوُّر المدرسة القرآنيَّة التفسيريَّة، كما يظهر من أثر ابن إدريس الحِلِّيّ (ت589هـ) في كتابه (منتخب التبيان) للشيخ الطوسيّ، والسيِّد عليّ ابن طاووس (ت664هـ) في كتابه (سعد
السعود).
وقد حاول الباحث تسليط الضوء على أهمِّ الأصول التفسيريَّة في المدرسة الحِلِّيَّة عند هَذَين العلَمَين الكبيرَين
وهذا البحث محاولة لبيان أثر المدرسة الحِلِّيَّة لبيان أصول التفسير فيها، كالظواهر القرآنيَّة، والسنَّة المطهَّرة المفسِّـرة، وأثر الأجماع، وحجيَّة قول اللغويّ، وقيمة الدليل العقليّ في التفسير.
The development of interpretive approaches according to the development of the principles of interpretation. Due to the importance of interpretation, and as a result of the scientific need to understand the Holy Quran, and to keep pace with the times, scholars try to find new readings of the Quranic text. The interpreter seeks to discover new interpretive principles that control the renewal of the meanings of the words of the Holy Quran and the clarification of the meaning of the text. They have agreed that the four proofs are the main source for understanding the Holy Quran, which are (the Quran, the pure Sunnah, consensus, and reason.
Interpretive research has evolved to discover interpretive principles, some of which may fall outside the scope of the four principles, or may be subsidiary to them and trace their roots back to them. Hence, it can be said that interpretive principles are original principles that represent the foundation and general principles of interpretation, and subsidiary principles that refer back to the general principles of interpretation. The principles are also divided into definitive and conjectural principles of interpretation, as is evident from the interpretive discussions of scholars.
The scholars of Hillah in the sixth and seventh centuries had a profound impact on the development of the Quranic interpretative school. This is evident from the influence of Ibn Idris Al-Hilli (died 589 A.H) in his book Muntakhab Al-Tibyan (an abridgement of Sheikh Al-Tusi’s Al-Tibyan), and Sayyid Ali Ibn Tawus (died 606 A.H) in his book (Sa’d al-Su’ud|).
The researcher attempted to highlight the most important interpretative principles within the Hillah school as demonstrated by these two great scholars.
Interpretive research has evolved to discover interpretive principles, some of which may fall outside the scope of the four principles, or may be subsidiary to them and trace their roots back to them. Hence, it can be said that interpretive principles are original principles that represent the foundation and general principles of interpretation, and subsidiary principles that refer back to the general principles of interpretation. The principles are also divided into definitive and conjectural principles of interpretation, as is evident from the interpretive discussions of scholars.
The scholars of Hillah in the sixth and seventh centuries had a profound impact on the development of the Quranic interpretative school. This is evident from the influence of Ibn Idris Al-Hilli (died 589 A.H) in his book Muntakhab Al-Tibyan (an abridgement of Sheikh Al-Tusi’s Al-Tibyan), and Sayyid Ali Ibn Tawus (died 606 A.H) in his book (Sa’d al-Su’ud|).
The researcher attempted to highlight the most important interpretative principles within the Hillah school as demonstrated by these two great scholars.