Location
Contact
Name | |
Message | Send |
التحقيق اللغويّ للألفاظ عند ابن إدريس الحِلِّيّ (ت598هـ) في كتابه (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي)
Linguistic Palaeography of Words According to Ibn Idris Al-Hilli (D. 598 A.H) in his book (Al-Sara›ir Al-Hawi le Tahrir Al-Fatawy)
تابع البحث الإشارات اللغويَّة التي أوردها ابن إدريس في كتابه (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي) عند تناوله للقضايا الفقهيَّة، التي دفعته إلى الاحتجاج باللغة، والرجوع إلى أهلها؛ لتقوية ما ذهب إليه وتعضيده، وهي أحد مصادره المهمَّة.
وقد أحصى البحث هذه الإشارات، وقام بتحقيقها، بالرجوع إلى مصادر اللغة في تعزيز ما ذهب اليه ابن إدريس في (37) موضعًا.
رُتِّبت الألفاظ بحسب الترتيب الألف بائي، وكما يأتي: أهل العقل، أوقية، الجداد، الجلاهق، الجلجلان، حاضر لباد، الحبن، الحديبية، الحكم والقضاء، حمل، الحميل، الحنطة الشعير، خنزير، الدبب، دبر، رأس، السدل، سرف، شفا، الطائفة، العترة، عرق، العُقر، الــعِينَةُ، الغدوة، فاره، القراض والمضاربة، قرن المنازل، القسامة، القمحان، الكسوف والخسوف، مسكين فقير، المعطن، المكلّب، النفاس، نقد،
الوكار.
وقد أحصى البحث هذه الإشارات، وقام بتحقيقها، بالرجوع إلى مصادر اللغة في تعزيز ما ذهب اليه ابن إدريس في (37) موضعًا.
رُتِّبت الألفاظ بحسب الترتيب الألف بائي، وكما يأتي: أهل العقل، أوقية، الجداد، الجلاهق، الجلجلان، حاضر لباد، الحبن، الحديبية، الحكم والقضاء، حمل، الحميل، الحنطة الشعير، خنزير، الدبب، دبر، رأس، السدل، سرف، شفا، الطائفة، العترة، عرق، العُقر، الــعِينَةُ، الغدوة، فاره، القراض والمضاربة، قرن المنازل، القسامة، القمحان، الكسوف والخسوف، مسكين فقير، المعطن، المكلّب، النفاس، نقد،
الوكار.
The research followed the linguistic references mentioned by Ibn Idris in his book book (Al-Sara’ir Al-Hawi le Tahrir Al-Fatawy) when he dealt with jurisprudential issues, which prompted him to invoke the language and return to its people to strengthen and reinforce what he argued, which is one of his important sources.
The research counted these indications and verified them by referring to language sources to reinforce what Ibn Idris argued in (37) places.
The words are arranged in alphabetical order, as follows: people of reason, Uqiyah, Al-Jaddad, Al-Jalhaq, Al-Jaljlan, Hader Labad, Al-Haban, Al-Hudaybiyyah, Al-Hakam and Al-Qadha, Lamb, Al-Hamil, Wheat, Barley, Pig, Al-Dabbab, Dabar, Ras, Al-Sadal, Saraf, Shifa, the sect, the family, race, the aqar, the sample, the morning, the mouse, the qirad and the speculation, the century of the houses, the division, the wheat, the eclipse and the eclipse, the poor poor, the poor, the poor, the bereaved, the postpartum, cash, the den.
The research counted these indications and verified them by referring to language sources to reinforce what Ibn Idris argued in (37) places.
The words are arranged in alphabetical order, as follows: people of reason, Uqiyah, Al-Jaddad, Al-Jalhaq, Al-Jaljlan, Hader Labad, Al-Haban, Al-Hudaybiyyah, Al-Hakam and Al-Qadha, Lamb, Al-Hamil, Wheat, Barley, Pig, Al-Dabbab, Dabar, Ras, Al-Sadal, Saraf, Shifa, the sect, the family, race, the aqar, the sample, the morning, the mouse, the qirad and the speculation, the century of the houses, the division, the wheat, the eclipse and the eclipse, the poor poor, the poor, the poor, the bereaved, the postpartum, cash, the den.