English
Turath Al-Hillah
ISSN 2412-9615
موقع المجلة
اتصل بنا
الاسم
البريد
الرسالة
ارسال
نظريَّةُ التَّأويل في صِفات الله تَعالَى دراسةٌ مقارنةٌ بينَ العلَّامة الحِلِّيِّ وابنِ تيميَّة
The Theory of Interpretation on the Attributes of Allah Almighty A Comparative Study between Al-Allama Al-Hilli and Ibn Taymiyyah
بحثَ العلماءُ موضوعَ (التَّأويل) علَى اختلافِ اختصاصاتِهم؛ فتناوله المُتكلِّمون، والمُحدِّثون، والمُفسِّرون في كتبهم، ومصنَّفاتهم ذاتِ الصِّلةِ.
وأضحتْ مباحثُ (التَّأويل) وما يتعلَّقُ بها من مسائل كظهور، وبطونِ القُرآن الكريم ذات أهميَّةٌ خاصّةٌ عند الباحثينَ، واكتسبتْ هذه المكانةُ من منطلقِ أنَّها تمثِّل مدخلًا ضروريًّا من مداخل استنباط المفاهيم القُرآنيَّة.
ويُعدُّ (التَّأويلُ) وأعمالُه مفتاحَ فهمِ مقصُود كلام الله تعالى، قال تعالى: ﴿فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ﴾(1).
وعليه فالدَّاعِي من اهتمام العلماء من مفسِّرين، وغيرهم لمسألة (التَّأويل) بوصفِه مِفتاحًا لفهم بعض الآيات وبيانها.
ومن هُنا كانتْ بياناتُ النّبيِّ الأكرم، والأئمَّة الأطهار في معرفة القرآنِ تتضمَّن التَّفسير، والتَّأويل، وأحيانًا لهم بياناتٌ مفصَّلةٌ في ذلك؛ فراجِعْ.
وأمَّا منْ كانَ يخوضُ في التَّفسير، ولم يكُنْ الدَّليل من أهل البيت بأن تمسَّك بالتَّفسير اللُغويِّ، والفهم الظَّاهريّ للقُرآن؛ فهو في ضلالٍ بلا شكٍّ.
ومنَ الأسئلة التي تُطرح عادةً في سياق التَّأويل القُرآنيِّ، هيَ:
الأوَّل: هلْ وراءَ المَعاني الظَّاهريَّة للقرآن معانٍ أُخرى؟.
وإذا كان ثمَّة معانٍ أُخرى، وهي مُراد الله تعالى؛ فما وظيفةُ المعَانِي الظَّاهريَّة؟.
ونلمسُ موافقةَ القرآنِ الكَريم للتَّأويل، فقدْ أشارتْ لهذا المعنى بعضُ الآيات الكريمة، كما سيأتي إنْ شاءَ اللهُ الحديثُ عنها في طيَّات البحث؛ فترقَّبْ.
أسعى في هذا البحث للمقارنة بين النَّظريَّة التَّأويليَّة لابنِ تيميَّة، والعلَّامة الحلّيِّ في صفات الله تعالى الخبريَّة.
وقبل الدُّخول في المباحث لا بدَّ من مُقدِّمةٍ مُختصرةٍ تتضمَّن إطلالةً سريعةً حول مصطلح (التَّأويل)، والاختلاف فيه، ومكانة التَّأويل في النُّصوص الدِّينيَّة، والنَّظريَّات ذاتِ الصِّلة، وبيان الرَّأي المُناسب في المقام.
The scholars searched the topic of (interpretation) on their different specializations. It was covered by the speakers, hadiths, and interpreters in their relevant books and compilations.
The discussion of (interpretation) and related issues of the apparent and interior of the Holy Qur’an have become especially important for researchers, and have acquired this position on the basis that they represent a necessary entry point from the approaches to developing Qur’anic concepts.
(Interpretation) and its actions are the key to understanding what is meant by the words of Allah Almighty(But those in whose hearts is perversity follow the part thereof that is allegorical, seeking discord, and searching for its hidden meanings) Accordingly, the reason for the interest of scholars, interpreters, and others, of the issue of (interpretation) as a key to understanding and explaining some verses.Hence, the statements of the most honorable Prophet, peace be upon him, and the pure imams, peace be upon them in the knowledge of the Qur’an, Include interpretation, and sometimes they have detailed data on it;As for those who were involved in exegesis, and the evidence was not from Ahlulbayt peace be upon them, and adhere to the linguistic interpretation and the outward understanding of the Qur’an. Undoubtedly, he is in aberrance.
Among the questions that are usually asked in the context of the Qur’anic interpretation are:
The first: Are there other meanings behind the outward meanings of the Qur’an?
If there are other meanings, which are the intention of God Almighty; What is the function of the outward meanings?
We feel the approval of the Holy Qur’an for interpretation, as some of the noble verses indicated for this meaning, as will come, Allah willing, to talk about it in the folds of research; Stay tuned.
In this research, I seek to compare the hermeneutical theory of Ibn Taymiyyah and Al-Allama Al-Hilli on the expert attributes of Allah Almighty.
Before entering into the discussions, a brief introduction is necessary that includes a quick overview of the term (interpretation), the difference in it, the place of interpretation in religious texts, the relevant theories, and the appropriate opinion statement in the place.